Blogi

Brändistrategi, valokuvaaja, yrittäjä

Autan ihmisiä ja yrityksiä sanoittamaan, kuvittamaan ja viestimään sen, mikä heissä on olennaista.

Mikä ihmeen henkilöbrändi?

Puhun työstäni paljon, koska se merkitsee minulle. Ja kun jokin on tarpeeksi tärkeää, siitä pitää uskaltaa puhua ääneen.

Kun kerroin ensimmäistä kertaa muutama vuosi sitten halustani jakaa osaamistani muuhunkin kuin pelkkään yritysten henkilöstö- ja brändikuvaukseen, sain kannustuksen lisäksi hämmentyneen vastaanoton. Miksi joku haluaa tehdä jotain muutakin - ja vielä kertoa siitä ääneen?

Jos haluaa, että oma missio tai työ saa ansaitsemansa huomion, siitä täytyy uskaltaa puhua. Vaikuttavuus ja siitä seurauksena muistijälki, tunnettuus, luottamus - syntyvät vasta, kun sanoma tuodaan esiin selkeästi ja rohkeasti sekä tarpeaksi usein. Vahvistan omaa brändiäni valokuvauksen ympärille strategina – siksi, että minulla on vahva ammattitaito, visio ja kokemus, jota en aio haudata. Taito ei ole syntynyt itsestään: olen työskennellyt laajasti kentällä 9-vuoden ajan media-alalla, suunnitellut kuvauksia eri toimialoille, editoinut öisin ja opiskellut intohimoisesti silloin kun molemmat lapseni olivat vielä vaipoissa.

Intohimo on ohjannut suuntaani enemmän urallani kaupalliseen tekemiseen, konseptien ideointiin ja suunnitteluun sekä esiintymistaitojen ja viestinnän pariin. Miten esimerkiksi ääntään voi käyttää viestiessään vakuuttavasti aina kehonkielestä lähtien. Nämä ovat niin puhujana, esiintyyjänä kuin ohjaana tärkeitä taitoja osata, myös työelämässä, eikä niitä tulisi kenenkään vähätellä.

Olen aina puhunut rehellisesti siitä, että hyödynnän henkilöbrändiäni käyntikorttina työelämässä – ja kannustan siihen rohkeasti myös muita. Yrittäjänä olen oppinut, että tärkeimmät voimavarani ovat hyvinvoinnin ja perheen lisäksi oma ammattitaitoni, brändini sekä verkostoni – ilman näitä yritykseni ei pyörisi.

Omaa brändiäni olen rakentanut pitkäjänteisesti ja kasvanut sen rinnalla jo reilun kahdeksan vuoden ajan. Brändistäni on muotoutunut juuri minunnäköiseni kokonaisuus. Logoni, jossa toistuvat tunnistettavat EH-kirjaimet, on pysynyt samana jo vuosia. Sen on suunnitellut Anni Vahlqvist , joka onnistui vangitsemaan toiveeni aikaa kestävästä klassisesta, tyylikkäästä ja ammattimaisesta ilmeestä. Pelkkä logo ei kuitenkaan tee brändiä - enkä ole itse graafikko - totuus on kuitenkin tämä; kun perusta on kunnossa, logo toimii kuin piste i:n päällä ja heijastaa brändiä sekä arvoja sekä sen toimintaa.

Aito brändi - avain menestykseen?

Moni neuvoo olemaan aito rakentaessaan brändiä tukemaan asiantuntijuutta, minä kehoitan mieluummin kysymään rehellisesti itseltäsi: mitä haluat oikeasti kertoa, missä olet hyvä, mikä on ammattitaitoasi ja mikä ei? Oma brändi ei rakennu muiden äänistä – vaan sinun omasta. Siksi se, joka uskaltaa ohjata omaa brändiänsä, on vahvemmassa asemassa myös silloin, kun joku muu yrittää tehdä sitä puolestasi.

Et tietenkään voi vaikuttaa siihen täysin, mutta ohjata voit - opin kuvaajana ohjaamaan kuvattaviani niin että syötin heille ajatuksista lähtien kaiken - että sain huomion pois kuvaustilanteesta. Se kun on kiusallinen tilanne todella monelle.

Tämä sama toimii brändin kanssa, ja muistutan sinua, että kun seuraat yritystä tai henkilöbrändiä, taustalla on usein strateginen ja harkittu suunnitelma miten brändi toimii ja miten ei esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Ei ole sattumaa miksi jotain asiaa toistetaan ja tuodaan enemmän esiin - ja jotain asioita ei taas ollenkaan.

Tuomaroin aiemmin tällä viikolla Pitsimissi -kisassa 10 erilaista ja upeaa nuorta naista. Kiinnitin huomiota miten he esittelivät itsensä, kehonkieleen ja siihen mikä heidän ulosantinsa oli.

Päällimmäisenä mieleeni jäi omaa persoonaa esille tuovat, ystävälliset ja aidot kohtaamiset. Tässä kisassa ei ollut häviäjiä, mutta kuten kilpailuun kuuluu, vain yksi kruunataan ja seuraavat kaksi sijoittuvat perintöprinsessoiksi. Kaikista nuorista naisista huokui oma tahtotila ja vahvuudet. Itse pidin erityisesti kisan lämminhenkisestä brändistä ja ideasta - haimme aitoa ja ihmisläheistä pitsimissiä vuodelle 2025 edustamaan rakasta kotikaupunkiamme Raumaa, ja sellaisen saimme.

Vahva brändi ei synny pelkällä postaamisella sosiaaliseen mediaan eikä oppikirjan mukaisella tekemisellä. Se vaatii omaa persoonaa, johdonmukaisuutta ja rohkeutta olla näkyvä myös muualla silloinkin, kun se herättää mielipiteitä.

Erityisesti se vaatii vahvaa ja vankkaa näkemystä omasta suunnasta - ja tahtotilaa kun joku kyseenalaistaa brändiäsi.

Oman brändini selkäranka on ollut aina persoonani – avoin, iloinen, vahva ja utelias – mutta se ei yksin ole riittänyt. Työssäni tarvitsen tuekseni hyviä vuorovaikutustaitoja, verkostoa, vahvaa substanssiosaamista ja selkeän tahtotilan: minne olen menossa ja mihin haluan jäädä. En aina ole samaa mieltä kaikkien kanssa, enkä yritä olla – mutta kuuntelen ja keskustelen. Näkemyserot ovat myös hyvä asia - niistä syntyy keskustelua sekä oivalluksia puolin sekä toisin.

Vaatii myös rohkeutta olla omanlaisensa, en aio tähän kuitenkaan kirjoittaa nasevia kommentteja joita olen saanut - vaan totean jatkossakin panostavani ulkonäkööni jos niin haluan ja tekeväni työtäni ammattitaidolla itselleni sekä asiakkailleni täydellä sydämellä. Oli siis todella hienoa huomata finaaliin haastatellessa missiehdokkaita -kuinka moni seisoi itsensä puolella.

Näkyvyys on strateginen työkalu ja vahvasti tätä päivää. Se on keino kasvattaa luottamusta ja tunnettuutta mitkä ovat molemmat väistämättä brändin perustuksia - kulmakiviä.

Sosiaalinen media antaa meille mahdollisuuden rakentaa näkyvyyttä sekä tunnettuutta itse, mutta yhtä tärkeää on se, mitä teemme somen ulkopuolella: verkostoituminen, vuorovaikutus ja oma asenne.

Ne myös ratkaisevat, miltä ammatillinen läsnäolosi oikeasti tuntuu ja miten se näkyy muille.

26.7.2025 -EH