Voiko hyvillä valokuvilla rakentaa brändimielikuvaa?
Elli Halonen
Vastaan kysymykseen ensin lyhyesti; kyllä voi.
Pelkästään valokuvat eivät kuitenkaan tee ihmeitä - eivätkä riitä rakentamaan yksinään brändiä tai myymään tuotteita/palveluita.
Tuote tai palvelu taas on jotain konkreettista, joita tuomme esiin esimerkiksi kuvilla ja videoilla.
Tarvitset ammattivalokuvaajan puhutteleviin ja luottamusta herättäviin henkilö- ja yrityskuviin.
Ammattivalokuvaaja kuka on erikoistunut henkilö- tai yrityskuvaukseen osaa valaista kuvat oikein, neuvoa mm pukeutumisessa sekä pitää kuvauksen langat käsissä.
Henkilökuvissa ohjaus on valaisun jälkeen tärkein asia -
7 vuotta henkilökuvia työkseni kuvanneena suurin syy miksi ihmiset eivät tule kuviin, on epämukava olo kuvattavana. Ei raha eikä kiireinen elämä, vaan epämiellyttävä ajatus kuvauksesta tai itsestään kuvattavana.
Henkilökuva joka on otettu ennen firman pikkujouluja yrityksen sivuille tai kännykällä yläviistosta ei ole kulmakivi - vaan vapaa-ajan kuva joka ei tue oikealla tavalla asiantuntijabrändiäsi.
2. Tarvitset myös ammattilaisen, kun myyt kiinteistöjä ja/tai vuokraat tiloja.
Epäammattimaisilla, tai huonolaatuisilla ja vinoilla kuvilla herättää lähinnä hilpeyttä - ei muuta.
Referenssikuvien on hyvä olla ammattitasoiset.
3. Vaadit kuviltasi enemmän.
Ammattilaiselta tilatut kuvat on yleensä teknisesti moitteettomia ja ammattikalusto mahdollistaa kuvauksen haastavimmissakin olosuhteissa.
4. Tarvitset ammattivalokuvaajaa kun kyseessä on ainutlaatuinen taltioitava hetki
- eli esim. häät, perhekuvat yms. (näihin genreihin erikoistunut), työpaikan tapahtumien dokumentointi, tapahtumakuvaus jne.
1.Sisällöntuotantokuvat / ”toimistotasoiset” kuvat ovat usein
tasaisesti valaistuja, pehmeitä ja helposti silmällä luettavia kuvia.
Näiden kuvien eteen ei käytetä tunteja, ei vuodateta verta eikä hikeä.
Kohderyhmä näille on usein esim. somevaikuttajat, mainos-/viestintätoimisto, lehtikuvaajat, yritykset
Eli ne ketkä tarvitsevat vaihtuvaa sisältöä nopeasti ja jatkuvasti viestintäänsä.
Käyttöikä on kuvilla lyhyt eivätkä kuvat ole teoksia eikä niitä ole tarkoitus käyttää välttämättä yhtä kertaa enempää. Olet varmasti selannut näitä kuvia esimerkiksi somessa, kuvat ovat kivoja mutta eivät juuri jää mieleen yksistään.
On tärkeää ja ratkaisevaaa selvittää asiakkaan kanssa, mitä ja kenelle kuvilla halutaan mm. saavuttaa ja viestiä.
2. Kuvapankkikuvat - mikroyritykset, pk-yritykset.
Joskus se että budjetti ei anna periksi palkata ammattilaista on myös onni - täysin ulkoistettu some voi kääntyä herkästi kliiniseksi, tylsäksi ja toistensa kopioiksi. Toisinsanoen yrityksen oma ääni voi kadota kokonaan.
Kattavan kuvapankin saa kuvattua myös itse tai työpaikalla siihen koulutuksen saanut henkilö. Valokuvaus itse sinänsä ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii perusasioiden kuten sommittelun ja valaisun ymmärtämistä - sekä aikaa ja paneutumista asiaan.
3. Kun käyttöaika kuville on lyhyt
- eli käytännössä ne ehtivät pilaantua nopeasti, esimerkiksi kukkakauppa, ravintola tai vaateliike -> myyvät tuotteita jotka vaihtuvat tiuhaan tai jopa loppuvat saman päivän aikana kesken.
Tällöin tarve kuville on myös erityyppinen ja freelancer ammattikuvaajat eivät ole välttämättä tähän oikea palveluntarjoaja, näin nopea toimitus ei usein onnistu mm. muiden asiakkaiden ja elävän & täyden työkalenterin vuoksi.
Vuosien aikana työssäni ammattivalokuvaajana tehtäväni on ollut tuottaa laadukasta ja käyttöön sopivaa kuvaa, pohtia miten ja mistä kuvakulmasta saisi parhaimman kuvan, ohjata ja olla päävastuussa kuvauksista.
Kuunnella ja kunnioittaa - sekä tietysti kannustaa ja tukea kuvattavia tarvittaessa.
Markkinointiviestinnän ja asiantuntijan näkökulmasta tehtäväni on ollut tuottaa yritykseen mielenkiintoista ja sopivaa sisältöä, visioida ja esitellä näkemyksiä, tuottaa kuvia ja videoita, mitkä voisivat toimia markkinoinnissa sekä viestinnässä.
Tarvitset onnistuneeseen brändin rakentamiseen ja markkinointiin & viestintään
sekä näiden ylläpitämiseen molempia palveluntarjoajia.
Kuvat yksinään eivät riitä pelastamaan kenenkään uppoavaa laivaa eikä brändi- tai markkinointistrategia toimi myöskään jos niitä ei noudateta.
Loppuun haluan vielä muistuttaa - tehkää rohkeasti omannäköistä viestintää ja toteuttakaa villeimpiä ideoitanne.
Ne yleensä toimivat parhaiten.
Minä uskon muutokseen - ja kasvuun.
Henkilöbrändäsin itseäni ja yritystäni strategisesti melkein 4-vuotta.
Tie ei ole ollut helppo eikä nopea - mutta kuten tiedät tähdenlennot harvemmin kestävät pitkään ja itsensä brändääminen on markkinointia, joka vaatii työtä että saadaan kestäviä tuloksia.
Yritykseni kantaa omaa nimeäni mikä osoittautui yksinyrittäjänä hyväksi ideaksi - mutta kasvuhakuisena huonoksi. Kun halutaan paikalle energinen ja räiskyvä ammattikuvaaja Elli Halonen, on mahdotonta lähettää tilalle ketään toista. Itseäänhän ei voi monistaa, etkä voi antaa toiselle palaa itsestäsi - opin tämänkin kantapään kautta.
Strateginen henkilöbrändäys on yritysmaailmassa kuitenkin nykypäivän käyntikortti, tietynlainen mielikuva - sillä voit sinäkin saavuttaa haluamasi aseman, työnkuvan tai maineen. Yksinyrittäjänä esimerkiksi erottautua kilpailijoistasi.
Käytän esimerkkinä nyt itseäni ja valokuvausalaa jolla olen toiminut useamman vuoden. Tekijöiden määrä on kasvanut ja on mahdotonta kilpailla enää pelkkien kuvien kanssa.
Uskon vahvasti siihen että se mikä ratkaisee on henkilön persoona - ei niinkään valmis tuote eikä hinta. Sama koskee muitakin palvelualoja.
Kun rakensin strategiaani, mietin esimerkiksi kenet minä haluan asiakkaakseni?
Mitä minun pitää tehdä että pääsen tavoitteeseeni?
Ulkoistin tällöin näihin aikoihin ensimmäistä kertaa kotisivuni joista tuli hienot, sen hetken & itseni näköiset.
Otin tällöin ensimmäisen isomman taloudellisen riskin pienituloisena yrittäjänä - joka osoittautui kannattavaksi, ja tein kotisivuihin menneet rahat takaisin muutamassa kuukaudessa. Olen tekijälle sivuista edelleen kiitollinen koska uskon näiden olleen yksi syy että onnistuin saamaan hyvän alun kuvaustoiminnalleni.
Omalla kohdalla strategiani toimi, en ollut taitavin kuvaaja teknisesti enkä myöskään varmasti halvin kun aloitin. Tiesin todella vähän asioista mutta palo oli sitäkin kovempi. Vein töitä kovilta konkareilta joita arvostan edelleen valtavasti, ja muistan joskus ajattelleeni että ”oho”.
Vuosien varrella kerrytin ammattitaitoani ja loin verkostoa - kestäviä ystävyyssuhteita. Painotan myös että en valehdellut, olin vain kokemattomampi valokuvaajana. Henkilöbrändäyksessä ei kuitenkaan tehdä tyhjiä lupauksia eikä esimerkiksi hintoja voida nostaa vain nimen perusteella - myös osaamisen pitää olla linjassa hinnan kanssa.
Joku voisi sanoa nyt että ”olipa sinulla pokkaa”, ja en kiellä, niin minulla olikin. Olen myös luonteeltani sosiaalinen sekä utelias jotka ovat väistämättä olleet edukseni yrittäjänä. Hyvät vuorovaikutustaidot ovat kultaa, kuten myös käytöstavat. Uteliaisuus on näyttäytynyt rohkeutena, joten olen ollut valmis katsomaan paljon kortteja. Nämä eivät ole aina olleet minulle eduksi.
Ihailen sitä draivia ja paloa mikä minulla oli, kun jahtasin kiilto silmissä ammattikuvaajan uraa.
Palo ei ole sammunut, kokemukset ja vuodet ovat tuoneet päähän lisää järkeä. Sekä ajatuksia - halua tehdä muutakin.
Loin urani pohjan kun molemmat pojat olivat vaipoissa ja toinen vielä tississäni kiinni. Tiedän myös millaista on olla pienten lasten äiti ja yrittäjä, tehdä töitä kun unisaldo on 0 h ja tasapainoitella arjen & avioliiton kanssa.
Elämä on opettanut nöyryyttä ja muistuttanut nauttimaan myös hetkistä .
Juhlimaan kun on aihetta tai ihan vaan kuin siltä tuntuu.
Yrittäjänä vaaditaan pokkaa, kykyä olla esillä ja tyrkyttää vielä enemmän osaamistaan. Toistaa samoja asioita paljon, ja niin kauan että niihin meinaa yleisö kyllästyä.
Rohkeutta ottaa riskejä ja kykyä sietää epävarmuutta. Ja mikä tärkeintä - uskoa omaan juttuunsa.
Henkilöbrändini on vahva ammattivalokuvaajana - haluan sen jatkossa yhdistettävän myös enemmän
Asiantuntijuuteen markkinoinnin sekä brändien rakentamisen parissa.
Tarjoan ammattikuvaajan palveluita edelleen nimeni alla, valo- ja videokuvausta.
Ehkä nyt tiedät mitä muuta olen myös luomassa. “Muutos ei ole aina kivaa” - mutta nyt se suunta on se mitä pitääkin.